NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
266 - (511) وحدثنا
إسحاق بن
إبراهيم.
أخبرنا
المخزومي. حدثنا
عبدالواحد
(وهو ابن زياد)
حدثنا
عبيدالله بن
عبدالله ابن
الأصم. حدثنا
يزيد بن الأصم
عن أبي هريرة؛
قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم "يقطع
الصلاة
المرأة
والحمار
والكلب. ويقي
ذلك مثل مؤخرة
الرحل".
{266}
Bize İshâk b. İbrâhim
rivayet etti. (Dediki): Bize Mahzunu haber verdi. (Dediki): Bize
Abdülvâhid -ki İbni Ziyâd'dır- rivayet
etti. (Dediki): Bize Ubeydullah b. Abdillâh b. Esam rivayet etti (Dediki): Bize
Yezid b. Esam, Ebu Hureyre'den naklen rivayet etti. Şöyle demiş: Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
«Namazı kadın, eşek ve
köpek bozar. Bunu semerin arka kaşı kadaı bir şey korur.» buyurdular.
İzah:
Bu rivayetlerde zikri
geçen üç şeyin namazı bozup bozmadığı ulemâ arasında ihtilaflıdır. Bâzıları
bunlarla namazın hakîkaten bozulduğuna kail olmuşlardır. İmam Ahmed b. Hanbel
(Rahimehullah) «Namazı kara köpeğin geçmesi bozar. Ama eşekle kadının bozup
bozmayacağı hususunda kalbimde bir şüphe var.» demişdir. îmam Ahmed'in kavli
şöyle izah olunur: Köpek hakkında bu hadîse muarız hiç bir rivayet yoktur.
Binâenaleyh namaz kılanın önünden köpeğin geçmesi namazı bozar. Kadınla eşeğe
gelince: buradaki rivayetler onların geçmesiyle de namazın bozulacağını ifâde
ediyorsa da az sonra görüleceği vecihle kadın hakkındaki Hz. Âişe hadîsi
bunlara muarızdır. Eşek hakkındaki İbni Abbâs (R.A.) 'in rivayet ettiği hadîsi
de az yukarıda görmüşdük. Bu sebeple İmam Ahmed bunlar hakkında şüphesi
bulunduğunu söylemiştir.
îmam-ı Âzam, îmam Mâlik,
îmam Şafiî hazerâtı ile Selef ve Halefin cumhuruna göre: namaz kılanın önünden
köpek, kadın, eşek ve daha başka bir şey'in geçmesi ile namaz bozulmaz. Bu
zevat babımız rivayetini te'vîl etmiş ve buradaki namazın bozulmasından murâd
bunlar sebebiyle namazın noksanlaşması olduğunu söylemişlerdir. Bâzıları bu
hadîsin:
«Kişinin namazını hiç
bir şey bozamaz...» hadîsi ile neshedüdiğini söylemişlerdir.
Hadîs'de zikri geçen
şeylerle namazın bozulduğuna kail olanlar namazın bozulmasına sebep bu üç şeyin
şeytân mânâsında olmasını gösterirler ve: «Köpeğin şeytan olduğu nass-ı hadîsle
sabittir. Kadının şeytanlığı da şeytân suretinde görünmesinde ve kurduğu
tuzaklardadır. Eşeğin şeytan olması ise Nuh (A.S.)'a gemide iken şeytânın eşek
suretinde gelmesindendir. Sonra bunların üçünde de necaset ma'nâsı vardır.
Köpek necis'dir. Kadın hayız gördüğü için onun da necasetle alâkası vardır.
Eşek dahî necis olduğu için yenmez. Şeytan da necis'dir. Onun için bunlara
şeytan denilmişdir.» derler.
«Namaz kılanın önünden geçen
hiç bir şey namazı bozmaz» diyenler buradaki rivayetleri bozulma korkusu
hususunda mubâlega mânâsına hamletmişlerdir. Çünkü namaz kılan kimse önünden
geçenle meşgul olacağı için namazının fesadından korkulur. Yahut buradaki
bozmakdan murâd namaza verilen dikkat ve ehemmiyeti bozmaktır. Çünkü şeytan
vesvese verir. Kadın fitneye sebep olur, köpekle eşek dahî seslerinin
çirkinliği dolayısıyle teşviş ve nefrete sebep olurlar.
İmam Nevevî nesh
meselesini vârid görmemektedir. Çünkü zikredildiği vecihle hadîslerin aralarını
bulmak mümkündür. Nesh'e ise ancak bu mümkün olmadığı zaman başvurulur. Sonra
Nesh iddiası için târih bilinmesi şarttır. Buradaki hadîslerin hangisi evvel,
hangisi sonra vârid olduğu bilinememektedir. Bu sebeple Nesh iddiası doğru
değildir.